Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.

Generelt om den erhvervsdrivendes oplysningspligt. § 7, stk. 1

- Side 266 -

...eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte, jf. markedsføringslovens § 5. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde, jf. § 6.

Læs på Jurabibliotek



Prisoplysninger. § 8, stk. 1, nr. 5

- Side 298 -

...eller »yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, i det omfang sådanne omkostninger pålægges«, jf. § 6, stk. 2, nr. 7. Se nærmere om prismarkedsføring Jan Trzaskowski i Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 145 ff. Se også Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring (juli 2017).

Læs på Jurabibliotek



Oplysning om, at forbrugeren pålægges en betalingsforpligtelse. § 12, stk. 1, 1. pkt.

- Side 352 -

...Se også om sagen afsnit 2.2 til § 18 (vedrørende bortfald af fortrydelsesretten for aftaler om »udførte ikke-finansielle tjenesteydelser, hvis leveringen af tjenesteydelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når tjenesteydelsen er fuldt udført«, jf. § 18, stk. 2, nr. 2).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 353 -

...1821. Manglende overholdelse af e-handelslovens krav til hjemmesidens indretning vil ofte indebære en overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud, jf. markedsføringslovens §§ 5 og 6, og/eller markedsføringslovens krav om god markedsføringsskik/god erhvervsskik, jf. §§ 3 og 4. Se nærmere om forholdet mellem tilsidesættelse af oplysnings-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 359 -

...abonnementsaftale. Forbrugerombudsmanden fandt vildledningsforbuddet overtrådt i det konkrete tilfælde og bad derfor firmaet om at ophøre med sin markedsføring samt om at bekræfte, at man ville indrette sin fremtidige markedsføring i andre EU- og EØS-lande i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, der var baseret på EU-retsakter.

Læs på Jurabibliotek



Generelt om den erhvervsdrivendes oplysningspligt ved fjernsalgsaftaler vedrørende finansielle tjenesteydelser

- Side 381 -

...forhold til finansielle virksomheder mv. De pågældende lovændringer er videreført. Herefter er markedsføringslovens § 5 og § 6, stk. 1 (om vildledende markedsføring), § 6, stk. 2 og 3 (om oplysningsforpligtelser ved købsopfordringer) og § 18 (om oplysningsforpligtelser ved markedsføring af kreditaftaler) også anvendelige på finansielle virksomheder.

Læs på Jurabibliotek



Prisoplysninger. § 14, stk. 1, nr. 2

- Side 384 -

...forbindelse hermed. Det kan være kreditgivere eller kreditformidlere som defineret i kreditaftaleloven eller andre erhvervsdrivende. Bestemmelserne i bl.a. markedsføringslovens §§ 5, 6 og 7 (om vildledende og aggressiv handelspraksis) gælder også for markedsføring af kreditaftaler, der oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende omkostningerne

Læs på Jurabibliotek



Tidspunkt for afgivelse af oplysninger mv. § 14, stk. 4

- Side 410 -

...overtræde en bestemmelse, end hvis markedsføringen er rettet mod voksne, f.eks. når det skal afgøres, om en reklame har karakter af vildledende markedsføring, jf. markedsføringslovens §§ 5 og 6. Se bemærkningerne i afsnit 2 til § 12. (Markedsføringslovens § 3 finder ikke anvendelse på finansielle virksomheder, jf. markedsføringslovens § 1, stk. 2).

Læs på Jurabibliotek