Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.
- Side 386 -
I dag findes vildledningsforbuddet i de noget mere ordrige bestemmelser i 2017-markedsføringslovens §§ 5-6, der nærmest ord for ord gennemfører handelspraksisdirektivets artikel 6-7.
(...)
...stk. 2, nr. 5, at vildledning bl.a. kan angå ”prisen eller den måde, hvorpå prisen beregnes, eller en særlig prismæssig fordel”. Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde, jf. § 37, stk. 3, når der er handlet uagtsomt, jf. straffelovens § 19, og kan under alle omstændigheder udløse forbud, påbud m.v., jf. markedsføringslovens §§ 24 og 28.
...med afsæt i gennemsnitsforbrugeren, der i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis er ”almindeligt oplyst, rimeligt opmærksom og velunderrettet”. Det er overladt til nationale domstole – under hensyn til EU-Domstolens retspraksis – at bestemme gennemsnitsforbrugerens typiske reaktion i et givet tilfælde.22. Handelspraksisdirektivets betragtning 18.
- Side 388 -
...anses for vildledende eller aggressiv. Det vil – i hvert fald i princippet77. Se nærmere Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis & Jan Trzaskowski: Markedsføringsretten, 3. udgave (2017) s. 166 f. – sige. at der ikke skal foretages en konkret vurdering af, hvordan gennemsnitsforbrugeren kan tænkes at blive påvirket. Sortlistens punkt 5 er sålydende:
- Side 392 -
...tilbudsavisen. Disses oplysninger kunne pege i retning af, at enkelte distributører først havde omdelt tilbudsavisen den 13.-14. marts, dvs. efter at Elgiganten den 12. marts havde besluttet at hæve prisen. I det omfang dette måtte være tilfældet, ville der i disse tilfælde være tale om urigtige oplysninger som nævnt i markedsføringslovens § 5, stk. 1.