Bemærk, at § 5 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 5, om det har en betydning.
- Side 184 -
...§ 1, og det vil altså sige, at almindelige private virksomheders handelspraksis, der er nærmere defineret i § 2, nr. 4, hvorunder hører markedsføring og kommerciel kommunikation/reklame, utvivlsomt er omfattet af lovens anvendelsesområde. Disse regler suppleres af lovens generalklausuler i §§ 3 og 4 om henholdsvis god markedsføringsskik og god er-
(...)
- Side 185 -
...stk. 2, nr. 1 og 2.77. Eller § 20, stk. 2, nr. 1, og § 21, stk. 2, nr. 1, i B2B-relationer. Oplysninger eller fortielser omkring produktets eksistens og art og/eller de væsentligste karakteristika ved produktet er klassiske vildledningstemaer også uden for sager om etik. Overtrædelse af reglerne kan straffes, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
(...)
...Heide-Jørgensen: Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret, 4. udg. 2020, s. 304 ff., og Peter Møgelvang-Hansen m.fl.: Markedsføringsretten, 3. udg. 2017, s. 93 ff. Den nævnte vejledning om fortolkning fra EU-Kommissionen findes i KOM (2016) 320. 99. Reguleringen af B2B-forhold findes i Rådets direktiv 1984/450/EF om vildledende og sammenlignende reklame.
- Side 198 -
...webshops for greenwashing, bl.a. fordi de sælger tøj på nettet som bæredygtigt, efter TÆNKs opfattelse uden at dokumentere at tøjet er bæredygtigt eller ansvarligt produceret mht. klima, miljø og rettigheder. og det skal derfor blive interessant at følge udviklingen på området. At der vil komme flere og flere af disse sager, synes helt utvivlsomt.