- Side 508 -
Markedsføringslovens § 5, stk. 1, indeholder et forbud mod vildledende handlinger, § 6, stk. 1, et forbud mod vildledende udeladelser mv. og § 20 et forbud mod vildledning og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende.
- Side 509 -
...aldrig kunne afkræftes som objektivt urigtige. Så længe det står klart for forbrugerne, at et reklameudsagn ikke har nogen klar sandhedsværdi eller er så klart overdrevent, at det ikke skal forstås bogstaveligt, bliver de ikke vildledt, og anprisninger er derfor ikke omfattet af forbuddet mod vildledende reklame i markedsføringslovens § 5, stk. 1.
(...)
- Side 510 -
...regler i markedsføringsloven, skal der ved afgørelsen af, hvorvidt en reklame er vildledende, tages hensyn til alle reklamens bestanddele og især til oplysninger om egenskaber ved varerne, prisen samt annoncørens status. Derudover indeholder markedsføringslovens § 5, stk. 2, nu en eksemplificering og præcisering af de forhold, vildledningen kan angå.
- Side 512 -
De ovenfor behandlede vildledningsbestemmelser i markedsføringslovens §§ 5 og 6 gælder udelukkende for erhvervsdrivendes handelspraksis over for forbrugere. Vildledning mellem erhvervsdrivende reguleres af markedsføringslovens § 20, stk. 1 og 2, der fastslår, at:
- Side 515 -
...markedsføringslovens § 5, finder anvendelse på vildledende geografiske oprindelsesangivelser f.eks. på produktnavne, som ikke er registrerede. En betegnelse som Samsøkartofler er således vildledende, hvis varen ikke er dyrket på Samsø. Det er i øvrigt sandsynligt, at Samsøkartofler kunne blive registreret i henhold til EU-forordningen, hvis der blev ansøgt herom.