Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 5

Efterligningsbeskyttelsen – beskyttelse af den erhvervsretlige status

- Side 747 -

...den således erhvervede position især gennem reglerne om eneret til forretningskendetegn, jf. MFL § 22. Men uanset om en virksomhed har goodwill i erhvervsøkonomisk betydning, er dens erhvervsmæssige position beskyttet mod angreb, se straks nedenfor om bl.a. forbuddet mod utilbørlig handelspraksis, herunder misrekommandering, i MFL §§ 5 og 20, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Vildledende angivelser og oplysningspligt

- Side 748 -

...forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte. Vildledning kan ikke blot angå produktets egenskaber, men også en række elementer i den erhvervsdrivendes handelspraksis, jf. stk. 2. Begrebet omfatter således forskellige typer af vildledning, f.eks. prisvildledning, kvalitetsvildledning og oprindelsesvildledning.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 749 -

Såvel de erhvervsdrivende som de hos dem ansatte kan overtræde MFL §§ 5-7. Det samme kan erhvervs‑ og forbrugersammenslutninger og foreninger, som i forbindelse med deres virke vil kunne vildlede forbrugerne, f.eks. i forbindelse med varetests eller sammenlignende undersøgelser.

Læs på Jurabibliotek