I henhold til § 112, stk. 1, i lov om social service skal kommunalbestyrelsen yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Mindst én af følgende betingelser skal være opfyldt:
-
1) Hjælpemidlet afhjælper i væsentlig grad de varige følger af den nedsatte funktionsevne.
-
2) Hjælpemidlet letter i væsentlig grad den daglige tilværelse i hjemmet.
-
3) Hjælpemidlet er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Kommunalbestyrelsen kan normalt ikke yde støtte til hjælpemidler, som ansøgeren selv har anskaffet, inden kommunalbestyrelsen har givet en bevilling.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til anskaffelse af det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Kommunalbestyrelsen kan yde hjælpen som udlån eller kontantydelse, eller kommunalbestyrelsen kan udlevere hjælpemidlet som naturalhjælp.
Stk. 2 Har kommunalbestyrelsen ydet hjælpen som udlån, skal hjælpemidlet tilbageleveres til kommunalbestyrelsen, når ansøgeren ikke har brug for det mere, jf. dog stk. 3.
Stk. 3 Følgende hjælpemidler, som kommunalbestyrelsen har ydet som udlån, skal ikke tilbageleveres efter endt brug:
-
1) Ortopædisk fodtøj.
-
2) Arm- og benproteser.
-
3) Støttekorsetter og bandager m.v.
-
4) Parykker.
-
5) Brystproteser.
-
6) Stomihjælpemidler.
-
7) Kropsbårne synshjælpemidler til personer med en varigt nedsat synsfunktion eller medicinsk-optisk definerede, varige øjenlidelser.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til reparation og udskiftning af bevilgede hjælpemidler samt reservehjælpemidler efter behov. Har ansøgeren fortsat behov for det pågældende hjælpemiddel, og ansøgerens funktionsnedsættelse i alt væsentlighed er uændret siden kommunalbestyrelsens seneste afgørelse, og ansøgeren afgiver en erklæring herom på tro og love, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om udskiftning af bevilgede hjælpemidler uden at indhente yderligere oplysninger.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan desuden træffe afgørelse om reparation af et hjælpemiddel på baggrund af en erklæring på tro og love fra ansøgeren om behovet for reparation. Kommunalbestyrelsen kan i sammenhæng hermed opstille faste kriterier for reparation af visse hjælpemidler, f.eks. kriterier for prisen på reparation, hvor reparationen skal foretages, og hvor længe efter modtagelsen af hjælpemidlet reparation kan ske.
Stk. 3 Har ansøgeren benyttet sig af retten til frit valg af hjælpemiddel, jf. § 112, stk. 3, i lov om social service, og hvis der på grund af ansøgerens frie valg undtagelsesvist skulle blive tale om ekstraordinært dyre eller hyppige reparationer eller hyppigere udskiftninger, afholder ansøgeren selv udgifterne hertil.
Stk. 4 Kommunalbestyrelsen yder ikke hjælp til udgifter, som følger af brug af hjælpemidlet, f.eks. til drift, rengøring eller vedligeholdelse, jf. dog stk. 5-8.
Stk. 5 Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvist yde støtte efter reglerne om hjælp til dækning af nødvendige merudgifter efter § 86 i barnets lov eller § 100 i lov om social service i situationer, hvor der er tale om en udgift som følge af brug af hjælpemidlet, som er helt uforholdsmæssig eller urimelig for borgeren.
Stk. 6 Kommunalbestyrelsen yder hjælp til batterier til brug for hjælpemidler bevilliget efter § 112 i lov om social service, som ikke kan købes i almindelig handel, eller som ikke kan eller bør udskiftes af ansøgeren.
Stk. 7 Kommunalbestyrelsen yder hjælp til udskiftning af dæk og slanger til kørestole, hvis der er behov for mere end en årlig udskiftning. Ansøgeren betaler selv udgifterne til den første årlige udskiftning.
Stk. 8 Hjælp til førerhunde omfatter tillige et årligt beløb til dækning af løbende nødvendige udgifter til førerhunden.
Efter § 112, stk. 2, i lov om social service kan kommunalbestyrelsen beslutte, at et hjælpemiddel skal leveres af bestemte leverandører. Når kommunalbestyrelsen indgår leverandøraftaler, skal repræsentanter for brugerne inddrages ved udarbejdelse af kravspecifikationerne.
Efter § 112, stk. 3, i lov om social service kan ansøgeren vælge leverandør af hjælpemidler, jf. dog stk. 2. Har kommunalbestyrelsen indgået en leverandøraftale, og ansøgeren ønsker at benytte en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen har indgået leverandøraftale med, indkøber ansøgeren selv hjælpemidlet og får udgifterne hertil refunderet, dog højst med et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør. Har kommunalbestyrelsen ikke indgået leverandøraftale, kan ansøgeren vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Stk. 2 Ansøgerens ret til at vælge leverandør af hjælpemidler efter stk. 1 gælder ikke, hvis kommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker at anskaffe fra en anden leverandør.
Stk. 3 Ved ansøgerens indkøb af hjælpemidler efter § 112, stk. 3, i lov om social service skal den leverandør, som ansøgeren vælger, sende og afregne fakturaen direkte med kommunalbestyrelsen. Ansøgeren hæfter selv for en eventuel egenandel, som ansøgeren betaler direkte til leverandøren. Det skal fremgå af fakturaen, om ansøgerens evt. egenandel er fratrukket.
Stk. 4 Det er en betingelse for, at kommunalbestyrelsen kan yde støtte til hjælpemidler indkøbt efter reglerne i § 112, stk. 3, i lov om social service, at det hjælpemiddel, som ansøgeren har valgt, opfylder de faglige specifikationer og krav til egnethed, som kommunalbestyrelsen har opstillet. Det er ansøgerens ansvar at sikre dette.
Hjælpemidler, hvortil kommunalbestyrelsen har ydet støtte efter reglerne i § 112, stk. 3, i lov om social service, er udlån og skal tilbageleveres til kommunalbestyrelsen, når ansøgeren ikke har brug for dem mere, jf. dog § 3, stk. 3. Ansøgeren opnår dermed ikke ejendomsret til hjælpemidlet.
Stk. 2 Ansøgerens eventuelle egenandel ved frit leverandørvalg, jf. § 112, stk. 3, i lov om social service, skal ved tilbagelevering af hjælpemidlet til kommunalbestyrelsen inden 4 år regnet fra købstidspunktet, udbetales til ansøgeren efter fradrag af 3.270 kr. (2025-niveau) inkl. moms og nedskrivning med 1/48 for hver måned, der er gået, fra datoen på kvitteringen eller fakturaen for køb af hjælpemidlet. Det er en betingelse, at hjælpemidlet har fået en generelt øget anvendelighed også for andre end ansøgeren. Egenbetaling på op til 3.370 kr. (2025-niveau) udbetales ikke ved tilbagelevering af hjælpemidlet.
Hjælpemidler, der er til fælles brug for personer i et botilbud efter kapitel 20 i lov om social service eller i et børne- og ungehjem eller i et særligt dag- eller klubtilbud efter §§ 43, 83 og 84 i barnets lov, stilles til rådighed af botilbuddet, børne- og ungehjemmet eller det særlige dag- eller klubtilbud. Sådanne hjælpemidler er ikke omfattet af retten til frit valg efter § 112, stk. 3, i lov om social service.
Stk. 2 Hjælpemidler, som er personlige, idet de alene anvendes af den pågældende og f.eks. medtages under ophold uden for botilbuddet eller børne- og ungehjemmet eller det særlige dag- eller klubtilbud, stilles ikke til rådighed af botilbuddet, børne- og ungehjemmet eller det særlige dag- eller klubtilbud.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til injektions- og testmaterialer (f.eks. sprøjter, kanyler, insulinpen, fingerprikker (lancetter), teststrimler og blodsukkermåleapparatur) til insulinkrævende diabetikere og til diabetikere, som er i kombinationsbehandling med insulin og tabletter eller andet godkendt injektionspræparat. Kommunalbestyrelsen yder støtte til inhalator til administration af insulin, når injektion medfører meget svære lokalreaktioner som komplikation.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen yder hjælp til blodsukkermåleapparatur med halvdelen af den samlede udgift.
Stk. 3 Til tabletbehandlede diabetikere, hvor lægen anser jævnlig blodsukkermåling for påkrævet, yder kommunalbestyrelsen op til 150 stk. teststrimler og fingerprikker (lancetter) årligt.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til hudpræparater til at skjule stærkt skæmmende modermærker og ardannelser på hoved og hals samt hjælp til hudbeskyttende cremer til anvendelse på hoved og hals efter hudtransplantationer eller forbrændinger.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til ortopædisk fodtøj til personer med varige og svære foddeformiteter, jf. indikationerne i bilag 1, hvis generne af foddeformiteten kan afhjælpes.
Stk. 2 Til dækning af udgifter ved anskaffelse af ortopædisk fodtøj afholder ansøgeren selv et beløb, der udgør 1.050 kr. (2025-niveau) pr. par for personer over 18 år og 580 kr. (2025-niveau) pr. par for børn og unge under 18 år.
Stk. 3 Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med bevilling af ortopædisk fodtøj give tilsagn om forsåling eller udbedring af fodtøjet.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til ortopædiske fodindlæg eller tilretning af almindeligt fodtøj til personer med en foddeformitet, jf. indikationerne i bilag 1, hvis generne af foddeformiteten kan afhjælpes, og personen uden brug af indlæg ville være henvist til at benytte ortopædisk fodtøj.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til særlige beklædningsgenstande. Hjælpen ydes til dækning af merudgifterne.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til stomihjælpemidler til personer, som har fået foretaget en af følgende operationer: Colostomi (kunstig udføring af tyktarmen), ileostomi (kunstig udføring af tyndtarmen) eller urostomi (kunstig udføring af urinveje).
Kommunalbestyrelsen yder støtte til briller og kontaktlinser, hvis følgerne af en medicinsk-optisk defineret, varig øjenlidelse kan afhjælpes, jf. indikationerne i bilag 2.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan ikke yde støtte, når behovet for briller eller kontaktlinser alene skyldes en optisk synsfejl.
Stk. 3 Kan øjenlidelsen ikke afhjælpes lokalt, kan briller og kontaktlinser, jf. stk. 1, samt andre optiske synshjælpemidler og optikunderstøttende synshjælpemidler til personer med en medicinsk-optisk defineret, varig øjenlidelse eller et varigt synshandicap udleveres af Kennedy Centret efter henvisning fra speciallæger i øjensygdomme, øjenafdelinger samt kommunale konsulenter eller synscentraler. Kennedy Centret giver efterfølgende kommunalbestyrelsen meddelelse om udlevering.
Stk. 4 Social- og Boligministeriet fastsætter betalingen for synshjælpemidler, der udleveres af Kennedy Centret, jf. stk. 3. Udgiften afholdes af kommunalbestyrelsen.
Kørestole, som forudsætter individuel tilpasning og nødvendigvis må benyttes i hovedparten af døgnets timer, er omfattet af retten til frit leverandørvalg i § 112, stk. 3, i lov om social service.
Stk. 2 Ansøgerens eventuelle egenandel ved frit leverandørvalg, jf. §112, stk. 3, i lov om social service, skal ved tilbagelevering af kørestolen til kommunalbestyrelsen inden 4 år regnet fra købstidspunktet, udbetales til ansøgeren efter fradrag af 3.370 kr. (2025-niveau) og nedskrivning med 1/48 for hver måned, der er gået, fra datoen på kvitteringen eller fakturaen for køb af kørestolen.
Stk. 3 Kan kommunalbestyrelsen levere en brugt kørestolsmodel, der opfylder ansøgerens behov, og vælger ansøgeren at benytte sig af muligheden for frit leverandørvalg, jf. 112, stk. 3, i lov om social service, kan kommunalbestyrelsens støtte maksimalt udgøre, hvad der svarer til den brugte kørestols nypris fratrukket 15 pct. Er kørestolen udgået af produktion, fastsættes en nypris svarende til en kørestolsmodel af tilsvarende art og standard fratrukket 15 pct.
I henhold til § 113, stk. 1, i lov om social service skal kommunalbestyrelsen yde hjælp til køb af forbrugsgoder, når betingelserne i § 112, stk. 1, er opfyldt. Kommunalbestyrelsen kan dog ikke yde hjælp til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt indbo.
Stk. 2 Forbrugsgoder efter § 113, stk. 1, i lov om social service omfatter produkter, som er fremstillet og forhandles bredt med henblik på sædvanligt forbrug hos befolkningen i almindelighed.
Kommunalbestyrelsen kan normalt ikke yde støtte til forbrugsgoder, som ansøgeren selv har anskaffet, inden kommunalbestyrelsen har givet en bevilling.
Kommunalbestyrelsen yder hjælp til anskaffelse af almindeligt fodtøj til personer, som på grund af en størrelsesforskel på fødderne på mindst to hele skonumre er nødt til at anskaffe to par sko. Hjælpen ydes med halvdelen af den samlede udgift, dog højst med et beløb på 1.710 kr. (2025-niveau).
Stk. 2 Første gang kommunalbestyrelsen yder hjælp, kan der ydes hjælp til maksimalt to par sko (dvs. at der skal købes fire par sko). Herefter kan kommunalbestyrelsen yde hjælp til et par hver 15. måned, medmindre der foreligger ganske særlige forhold, som nødvendiggør hyppigere udskiftning.
Kommunalbestyrelsen yder hjælp til anskaffelse af øvrige forbrugsgoder med et beløb svarende til 50 pct. af prisen på et almindeligt standardprodukt af den pågældende art.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan ud over støtte efter stk. 1 yde hjælp til betaling af forskellen mellem prisen på et almindeligt standardprodukt og prisen på det bedst egnede og billigste produkt. Hjælpen ydes, hvis der foreligger ganske særlige forhold ved den nedsatte funktionsevne, som nødvendiggør anskaffelse af et forbrugsgode, når en af følgende betingelser er opfyldt:
-
1) Forbrugsgodet er dyrere end et almindeligt standardprodukt.
-
2) Det er nødvendigt med særlig indretning af forbrugsgodet.
Stk. 3 Fungerer forbrugsgodet på grund af den nedsatte funktionsevne udelukkende som et hjælpemiddel, således at ansøgeren ikke kan benytte produktet efter sit formål som forbrugsgode, omfatter hjælpen den fulde anskaffelsespris på det bedst egnede og billigste produkt. Kommunalbestyrelsen kan yde hjælpen som udlån.
Stk. 4 Kommunalbestyrelsen dækker computere med standardsoftware, der understøtter hjælpemidler til blinde og svagsynede, med den fulde anskaffelsespris til det bedst egnede og billigste produkt. Kommunalbestyrelsen kan yde hjælpen som udlån.
Stk. 5 Kommunalbestyrelsen yder kun hjælp efter stk. 1, når udgiften i den enkelte ydelsessituation overstiger 500 kr.
Stk. 6 Kommunalbestyrelsen yder ikke hjælp efter stk. 1 til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt indbo, f.eks. almindelige stole, borde, senge, telefoner, TV, radioer, DVD-afspillere, CD-afspillere, tablets m.v., som normalt findes i ethvert hjem, der måtte ønske det.
Kommunalbestyrelsen yder ikke hjælp til udskiftning og reparation af forbrugsgoder, der er anskaffet med hjælp efter § 20, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen yder hjælp til udskiftning og reparation efter behov til forbrugsgoder, der er anskaffet med hjælp efter § 20, stk. 2.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen yder hjælp til udskiftning, jf. § 20, stk. 2, ved betaling af forskellen mellem prisen på et almindeligt standardprodukt og prisen på det bedst egnede og billigste produkt.
Stk. 3 Kommunalbestyrelsen yder hjælp til reparation af forbrugsgoder, der er anskaffet med hjælp efter § 20, stk. 2, nr. 1, med halvdelen af udgiften.
Stk. 4 Hjælp til reparation af forbrugsgoder, der er anskaffet med hjælp efter § 20, stk. 2, nr. 2, omfatter alene reparationsudgifter vedrørende den særlige indretning.
Kommunalbestyrelsen yder hjælp til udskiftning og reparation efter behov til forbrugsgoder, der er anskaffet efter § 20, stk. 3 og 4.
Kommunalbestyrelsen yder befordringsgodtgørelse til ansøgere i forbindelse med ansøgning og ydelse af hjælpemidler og forbrugsgoder, når den samlede udgift med det billigste, forsvarlige befordringsmiddel overstiger 60 kr., dog 25 kr. for personer der modtager sociale pensioner.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen kan yde time- og dagpenge og hoteldispositionsbeløb til ansøgere efter laveste sats i Finansministeriets til enhver tid gældende cirkulære om time- og dagpenge m.v., når der er tale om en rejse, der nødvendiggør overnatning uden for hjemmet.
Stk. 3 Kommunalbestyrelsen kan yde befordringsgodtgørelse efter stk. 1 og 2 til rejseledsager, når ledsagelse er absolut påkrævet på grund af ansøgerens helbredstilstand eller alder.
Stk. 4 For personer, der vælger at benytte adgangen til frit leverandørvalg, jf. § 6, stk. 1, er kommunalbestyrelsen højst forpligtet til at yde befordringsgodtgørelse svarende til afstanden til det sted, hvor udleveringen af hjælpemidlet efter kommunalbestyrelsens sædvanlige praksis ville have fundet sted. Befordringsudgifter herudover betales af ansøgeren.
De beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2, § 11, stk. 2, og § 19, stk. 1, reguleres en gang årligt, den 1. januar, med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringen sker første gang den 1. januar 2026. Beløbene afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 10.